Loader
Nyborg Kommune

Sådan startede Nyborg Kommune helt fra bunden

feed
Nyborg Kommune var på udkig efter en brugervenlig løsning, der kunne forenkle dataindsamlingen. Se her, hvordan de løste udfordringen med Skovkortet.dk
devices
Løsning
Skovenheden
Jeg arbejder med mange drifts- og skovfolk, der ikke altid synes, at digitale løsninger er det fedeste i verden, og jeg havde brug for et værktøj, der var hurtigt og nemt at gå til – noget, der gjorde det nemt at komme i gang og samtidig bevare overblikket. Brugerfladen skulle være let, vi skulle kunne tilknytte flere til platformen, og vi havde brug for et redskab til uddelegering af opgaver.
Johanne Bastiansen
Skov- og naturforvalter hos Nyborg Kommune

3 fakta om Nyborg Kommune:

  1. Nyborg Kommune administrerer 15 skove fordelt på cirka 250 hektar
  2. Mange af deres skove er både bynære og velbesøgte - derfor kræver de meget opsyn og aktiv forvaltning
  3. Nyborg Kommune var uden skovforvalter fra 2016-2019 – og så havde de oven i købet mistet alt data om skovene, så de stod uden nogen form for dokumentation eller kort.

Du kan læse mere om Nyborg Kommunes skove og natur her →

Fra 0 data til værdiskabende tiltag: Sådan startede Nyborg Kommune helt fra bunden

Nyborg Kommune stod uden nogen form for digitalt datagrundlag, da den nuværende skov- og naturforvalter, Johanne Bastiansen, tiltrådte i 2019. De havde mistet alt data, og med et par år uden en forvalter tilknyttet, så det hele mildest talt uoverskueligt ud.

Så Johanne Bastiansen havde et klart mål:

At finde en brugervenlig løsning, der kunne forenkle dataindsamling og dermed skabe et brugbart grundlag for den daglige skovdrift og -forvaltning – og det kunne (næsten) kun gå for langsomt.

Men der var lige én udfordring til:

Når man administrerer så mange skove fordelt over et større areal, er tiden knap og kommunikationen essentiel.

“Jeg arbejder med mange drifts- og skovfolk, der ikke altid synes, at digitale løsninger er det fedeste i verden, og jeg havde brug for et værktøj, der var hurtigt og nemt at gå til – noget, der gjorde det nemt at komme i gang og samtidig bevare overblikket. Brugerfladen skulle være let, vi skulle kunne tilknytte flere til platformen, og vi havde brug for et redskab til uddelegering af opgaver”.

- Johanne Bastiansen, skov- og naturforvalter hos Nyborg Kommune

Så var spørgsmålet bare:

Hvordan indsamler man hurtigt, nemt og effektivt skovdata, når man starter fra nul?

Efter at have researchet på forskellige løsninger, landede Johanne Bastiansen på Skovkortet.dk – for her kunne hun sætte flueben ved langt størstedelen af de behov, der var i forbindelse med skovdrift- og forvaltning.

Fra manglende data til tiltag, der reelt skaber værdi: Her er Nyborg Kommune i dag

Det er ikke kun bondemanden, der altid har travlt på sin bondegård – arbejdet i skoven slutter heller aldrig. Derfor er Nyborg Kommune heller ikke 100% i mål, men de har fået tegnet skovene op, og de kan reelt begynde at skabe værdi fremfor at bruge tiden udelukkende på at indsamle skovdata.

Her er →  3 af de største forskelle, Nyborg Kommune oplever med Skovkortet.dk ved hånden i dag:

  1. Nemt at bruge – også i en travlt hverdag
    “Det er kun begrænset tid, jeg har til skovforvaltning i kommunen, så det, at alting er intuitivt og overskueligt, gør, at selvom man ikke bruger det dagligt, er det nemt at manøvrere rundt i.

    I forhold til at vi nærmest ikke havde noget udgangspunkt, har det været en utrolig lille byrde at skulle forholde sig til Skovkortet.dk. Det fungerer bare – og det er vigtigt. For selvom jeg jo godt nok er skovfoged, er der mange andre ting, jeg også skal”.
  1. Enkel og effektiv kommunikation – samlet ét sted
    “Med Skovkortet.dk kan vi holde styr på, hvad der lavet, og hvis man har lavet, eller planlægger at lave, noget ude i skoven, kan man nemt plotte det ind i kortet med det samme.


    Derudover gav Skovkortet.dk god mening for os, fordi det er så billigt, som det er – og fordi, vi ved, vores data er både sikre og tilgængelige. Vi risikerer ikke at miste noget igen, hvis en eller anden computer eller server står af”.
  1. Funktioner, der sparer tid og ressourcer
    “Det, der overbeviste mig til at starte med, var faktisk tegnefunktionen. Den er så god som den er, og jeg har ikke oplevet andre løsninger, der fungerer lige så godt.

    Det betyder, at vi med Skovkortet.dk har fået alle skovene indtegnet igen. Udover tegnefunktionen har automatisk taksering, hurtig fremskrivning, skift mellem flere forskellige baggrundskort og letheden i rettelser af data gjort opgaven nemmere. De automatiske funktioner har været en kæmpe hjælp, og administrationsbyrden er så lille i forhold til andre GIS-løsninger, som kan være tunge at arbejde i”.

Spørger man Johanne Bastiansen, kan næsten alle, der arbejder med skov, få glæde af Skovkortet.dk:

“Enhver, der har brug for et moderne og let værktøj til aktivt at forvalte skov kan få glæde af Skovkortet.dk.

Fordi det er så let, vil jeg næsten sige, at uanset om du ejer et større eller mindre skovområde, vil du kunne få gavn af Skovkortet.dk. Det kræver ikke en skovfaglig uddannelse, og til gengæld får du en masse spændende data og indsigt, du kan gå på opdagelse i”

- Johanne Bastiansen, skov- og naturforvalter hos Nyborg Kommune

Er dit datagrundlag hullet, eller er du nysgerrig på et skovkort, der faktisk er nemt at bruge?

Har du en gammel driftsplan, mangler du overblikket eller tiden til at få det? Uanset om du har et skovkort, du gerne vil have opdateret, gjort digitalt eller starter helt fra bunden som Nyborg Kommune, kan du med med Skovkortet.dk tage skoven i egne hænder – enkelt og effektivt.

Enkel og effektiv skovdrift

Ring og hør om jeres muligheder – det er helt uforpligtende